اولین درخواست از سمت کلاینت (مرورگر کاربر) توسط سرور اصلی دریافت و رسیدگی می شود. سرور کش که نوعی واسطه مجازی بین این دو است، اطلاعات را از سرور اصلی دریافت کرده و در اختیار مرورگر قرار می دهد. این فرآیند تنها در اولین بار اتفاق می افتد که ویژگی کش مرورگر فعال باشد. در تصویر دوم مشاهده می کنیم که درخواست بعدی مشابه درخواست اول فقط بین کش سرور و کلاینت ارسال می شود. به همین دلیل ارسال درخواست ها و پاسخ ها سریعتر می شود.

به این ترتیب پلاگینی به نام PHP Accelerator وجود دارد شرکت طراحی سایت در مشهد که به نوعی با همان سیستم کار می کند و سرعت صفحات PHP در فضای ذخیره سازی را تا حد زیادی بهبود می بخشد. این افزونه توسط ارائه دهندگان خدمات مختلف برای وب سایت های توسعه یافته با PHP ارائه شده است. برای مشاهده لیستی از این ارائه دهندگان خدمات می توانید اینجا را کلیک کنید.
4. استفاده از تابع Expires Headers.
سرصفحه های منقضی شده قابلیتی هستند که به مرورگرها اجازه می دهد یک نسخه کش (ذخیره شده) یک صفحه را به جای بارگیری مجدد هر بار نمایش دهند. با نگاهی به این ویژگی به تنهایی، می توان گفت که مزایای استفاده از Expires Header عبارتند از:
کاهش زمان مورد نیاز برای آپلود فایل ها توسط سرور
زمان بارگذاری صفحه سایت را کاهش دهید
کاهش استفاده از پهنای باند سرور
از ترافیک غیر ضروری جلوگیری می کند و سرعت انتقال اطلاعات را کاهش می دهد.
اجازه دهید کمی در مورد این مقوله توضیح دهیم. همانطور که در قسمت قبل گفتیم، مرورگرها درخواست هایی را برای نمایش و بارگذاری صفحه از سایت به سرور ارسال می کنند. هنگامی که یک صفحه برای اولین بار به طور کامل در مرورگر بارگذاری می شود، اطلاعات اضافی آن در حافظه پنهان یا حافظه موقت مرورگر ذخیره می شود. هدرهای لو رفته به مرورگرها این امکان را می دهد که به جای شروع درخواست ها و بارگذاری بخش های جداگانه صفحه، یک نسخه کش و دست نخورده صفحه را هنگام ورود نمایش دهند. تنها چیزی که این ویژگی را از کش مرورگر متمایز می کند، امکان تعیین فرمت فایل ها و مدت زمان ذخیره آنها است. با استفاده از چنین قابلیتی، تعداد دانلودها و ارسال درخواست های غیرضروری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و این مشکل در نهایت به نفع شما خواهد بود. از آنجایی که از منابع و پهنای باند سرور سایت شما کمتر از قبل استفاده می شود، در نتیجه سرعت سایت شما افزایش می یابد.
هدر Expires چگونه کار می کند؟
نحوه کار این سیستم بسیار ساده است. با قرار دادن کد در فایل htaccess سرور، این امکان را به مرورگرها می دهید که اطلاعات ذخیره شده در حافظه موقت خود را تا چه زمانی نگه دارند. بنابراین تا زمانی که این اطلاعات ذخیره می شوند، هر بار که این مرورگر از وب سایت شما بازدید می کند، هیچ اطلاعات خاصی دانلود و مبادله نمی شود. شایان ذکر است امکان تنظیم این عدد برای برخی فایل ها با سفارش خاص و یا برای کل صفحه وجود دارد.
نقطه ضعف استفاده از سیستم Expires Headers این است که کاربران به روز رسانی های مورد نیاز خود مانند برخی تغییرات فایل را دریافت نمی کنند. همچنین اگر سیستم فعال باشد و پروفایل وب سایت خود را تغییر دهید، ممکن است بسیاری از کاربران قبل از مهلت مقرر تغییر را مشاهده نکنند. بنابراین توصیه می شود از قابلیت Expires Headers با احتیاط استفاده کنید و در صورت امکان فقط فایل ها و قسمت هایی از سایت را که مدت هاست تغییر نکرده اند درج کنید. البته ناگفته نماند که اگر برای هر پروفایل مقداری اشتباه محاسبه کنید، از پهنای باند سایت شما بیش از حد معمول استفاده می شود.
نحوه استفاده از هدرهای منقضی شده
به کنترل پنل سرور خود دسترسی داشته باشید و از طریق قسمت مدیریت فایل به پوشه اصلی هاست دسترسی پیدا کنید و فایل htaccess را با ویرایشگر متن باز کنید. سپس کد مورد نظر را به این فایل اضافه کرده و ذخیره کنید. برای مشاهده این کد از این لینک استفاده کنید. همانطور که در کدها مشاهده می کنید، فرمت های خاصی برای دوره های خاصی مشخص شده است. شما به راحتی می توانید این فرمت ها یا دوره های زمانی خاص را ویرایش کنید. به عنوان مثال، فایل های تصویری jpeg به مدت یک سال در حافظه مرورگر ذخیره می شوند. این فرمت در دسته تصویر/jpeg مشخص شده است و برای 1 سال آینده معتبر است. اگر می خواهید دوره ای مربوط به یک سال را وارد کنید، عدد را به 1 تغییر دهید و اگر می خواهید این مدت را به ماه محاسبه کنید، به جای سال، کلمه ماه را وارد کنید و به جای اعداد، تعداد ماه های مورد نظر را وارد کنید. 1.
استفاده از سیستم هدر در حال انقضا درست نیست، اگر این کار را انجام دهید، با سایت خود و سرعت بارگذاری مشکل خواهید داشت. زیرا معمولا مرورگرها این قابلیت را به صورت پیش فرض دارند و فایل های سایت را برای ماه ها ذخیره می کنند. اما با فعال بودن این ویژگی از دانلود داده های تکراری مرورگر جلوگیری می کنید. با این حال، این ممکن است نیاز به تصمیم گیری گروهی و مشورت بیشتر داشته باشد.
5. فعال سازی فشرده سازی Gzip
همه ما فرآیند فشرده سازی فایل را می دانیم. فرآیندی که در آن چندین فایل را در یک فایل فشرده (فایل Zip یا Rar) قرار می دهیم و حجم آن فایل یا فایل ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهیم. فشرده سازی Gzip نیز از همین روش استفاده می کند. با استفاده از این قابلیت حتی می توانید برخی از فایل های هاست و وب سایت خود را بهینه سازی و فشرده سازی کنید تا حجم نهایی وب سایت کاهش یابد.
عملکرد اصلی این برنامه شامل فایل های مخفی اصلی قالب وب سایت می باشد. فشرده سازی Gzip مواردی مانند فایل های CSS یا HTML را به روشی جدید گسترش می دهد. از جمله اقداماتی که در فشرده سازی Gzip برای این نوع فایل ها انجام می شود، حذف فاصله بین کد و کدهای استفاده نشده است. این تغییرات معمولا در فایل استایل قالب انجام می شود تا اندازه نهایی صفحه یا صفحات بسیار کاهش یابد. نتایج و آمار نشان می دهد که استفاده از این ویژگی می تواند حجم صفحه را تا 70 درصد کاهش دهد! این مقدار سرعت بارگذاری وب سایت شما را بهبود می بخشد.
فشرده سازی Gzip باید در وب سرور شما فعال باشد. مرورگر اینترنت جدید از نسخه دسکتاپ و موبایل سیستم پشتیبانی می کند. هنگامی که مرورگر وب سرور را بارگیری می کند، توانایی Gzip برای بارگیری فایل های صفحه اصلی از طریق آن سرور را بررسی می کند، اگر Gzip در آن سرور فعال باشد. در صورت فعال نبودن این قابلیت، مرورگر اینترنت به نسخه پیش فرض مراجعه کرده و وب سایت مذکور را در حالت عادی بارگذاری می کند که در این صورت بارگذاری تمامی اطلاعات زمان زیادی می برد.
نحوه فعال کردن فشرده سازی Gzip
-وردپرس:
از آنجایی که مدل ابزار اغلب توسط افزونه ها در وردپرس ارائه می شود، برای این مورد افزونه ای برای فعال سازی خودکار این قابلیت معرفی می کنیم. افزونه فشرده سازی Gzip وردپرس به شما این امکان را می دهد که فشرده سازی Gzip را در کمترین زمان ممکن فعال کنید.
- جوملا:
به طور پیش فرض، تنظیمات سیستم مدیریت محتوای جوملا شامل فشرده سازی Gzip است. برای فعال کردن آن می توانید از قسمت پارامترها اقدام کنید و راهنمای ویدیویی زیر را دنبال کنید:
- دروپال:
برای راه اندازی Gzip در دروپال، می توانید از ماژول مخصوص سیستم CSS GZip استفاده کنید. با این حال، این ماژول برای مدت طولانی به روز نشده است و ممکن است در نسخه های جدیدتر دروپال به درستی پیاده سازی نشود. بنابراین، اگر دروپال دارید، به شما توصیه می کنیم از روش کلی استفاده کنید که در ادامه به شما خواهیم گفت.
فعال کردن فشرده سازی Gzip از طریق فایل htaccess (روش عمومی)
اگر نمی توانید فشرده سازی Gzip را با استفاده از روش های بالا پیکربندی کنید، می توانید با یک ویرایش ساده در فایل htaccess خود، این ویژگی را در سرور خود فعال کنید. کد را از این لینک کپی کنید و به فایل htaccess خود اضافه کنید و سپس آن را ذخیره کنید. اگر تابع Gzip این کد را در سایت شما وارد نمی کند، کد قبلی را حذف کرده و این کد جایگزین را در فایل htaccess خود قرار دهید. همچنین اگر وب سرور شما NGINX است، کد را از این لینک کپی کرده و به فایل تنظیمات سرور خود اضافه کنید.
توجه: قبل از ویرایش و تغییر محتوای فایل htaccess، یک نسخه پشتیبان از این فایل تهیه کنید تا در صورت ایجاد اختلال در عملکرد سایت، کدهای اضافه شده، به سرعت مشکل را برطرف کنید.
چگونه متوجه شویم که فشرده سازی Gzip به درستی نصب و فعال شده است؟
به سادگی checkgzipcompression.com را باز کنید و آدرس وب سایت خود را در قسمت مورد نیاز وارد کنید. سپس این ابزار به شما نشان می دهد که آیا وب سایت شما از Gzip پشتیبانی می کند یا خیر. این صفحه همچنین درصد و میزان کاهش حجم نسخه اصلی و نسخه فشرده صفحه شما را به شما نشان می دهد.
6. پلاگین های غیر ضروری را حذف کنید
با تکثیر ابزارهای وب، ما شاهد افزونه ها (افزونه ها) بیشتر و بیشتری هستیم. نصب هر منبع و ارسال و دریافت اطلاعات مختلف برای فعال سازی و فعال سازی ضروری است. هرچه این منابع بیشتر باشد، سرعت بارگذاری نهایی وب سایت کمتر می شود. به همین دلیل باید از نصب افزونه های اضافی خودداری کرده و از آن ها استفاده کنید و اگر افزونه هایی را نصب کرده اید که دیگر نیازی به آن ندارید، آن ها را غیرفعال یا حذف کنید. نصب افزونه های زیاد نه تنها سرعت بارگذاری وب سایت را کاهش می دهد، بلکه از نظر امنیتی نیز خطرناک است. علاوه بر این، بیشتر مشکلات یک وب سایت ناشی از نصب چنین افزونه هایی است.
با آزمون و خطای ساده می توانید بفهمید کدام افزونه ها وب سایت شما را سریعتر می کنند. برای انجام این کار، کافی است آنها را یکی یکی غیرفعال کنید و سپس سرعت بارگذاری وب سایت خود را بررسی کنید تا ببینید آیا تغییری ایجاد شده است یا خیر. با استفاده از این روش می توانید افزونه های نامناسب را پیدا کنید. اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید از افزونه P3 یا Plugin Performance Profiler نیز استفاده کنید و افزونه ها را با عیب یاب تجزیه و تحلیل کنید. افزونه P3 افزونه هایی را به شما معرفی می کند که سرعت وب سایت را کاهش می دهند. علاوه بر این، P3 به شما کمک می کند تا افزونه هایی را که استفاده می کنید بهتر درک کنید. برخی از این افزونه ها ممکن است سرعت گیر باشند، اما وجود آنها ضروری است. بنابراین اگر مطمئن نیستید که کدام موارد را نگه دارید و کدام را حذف کنید، افزونه P3 به شما کمک خواهد کرد.
در جوملا و دروپال می توان به جای چنین پلاگین هایی از ماژول های مختلفی استفاده کرد. بنابراین، اگر از دو سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنید، می توانید افزونه ها را حذف کنید یا افزونه های بهینه سازی سرعت را در سایت خود نصب کنید. کارشناسان توصیه می کنند که از فعال سازی بیش از 50 ماژول در یک وب سایت خودداری کنید. زیرا این مشکل سرعت سایت را به شدت کاهش می دهد.
7. استفاده از روش Keep Alive
برای نمایش یک وب سایت به کاربر، مرورگر یک درخواست اتصال اولیه کوتاه به سروری که وب سایت در آن میزبانی شده است ارسال می کند. این درخواست ها درخواست های HTTP نامیده می شوند. در واقع این لینک کوتاه برای کسب مجوز دسترسی به اطلاعات سایت ایجاد شده است. هنگامی که سرور درخواست مربوطه را تأیید کرد، مرورگر اکنون می‌تواند به فایل‌های اصلی، از جمله فایل‌های HTML، فایل‌های CSS، جاوا اسکریپت و سایر فایل‌های ذخیره شده در سرور آن وب‌سایت دسترسی داشته باشد.
برای دسترسی به تنها یک فایل داده از هر صفحه وب سایت، این فرآیند تکرار می شود و در نتیجه مانند بار اول، زمانی، هرچند کوتاه، بین مرورگر و سرور ایجاد می شود که ارتباط ایجاد می کند. . . این موضوع باعث می شود هر بار که یک صفحه وب بارگذاری می شود زمان تلف شود و سرعت بارگذاری نهایی آن صفحه وب کاهش یابد.
برای این منظور یک روش keep alive ارائه شده است. با فعال کردن این ویژگی، بستری را فراهم می‌کنید که نیازی به برقراری ارتباط اولیه برای هر درخواست و هر فایلی نباشد.